Houd het menselijk: communicatietips van Shakespeare tijdens het coronavirus

Home/Tips & insights/Houd het menselijk: communicatietips van Shakespeare tijdens het coronavirus

Houd het menselijk: communicatietips van Shakespeare tijdens het coronavirus

De bard, bekend met tragedie, kan ons wel wat leren over communicatie tijdens een gezondheidscrisis.

Tegen de tijd dat Shakespeare ging zitten om King Lear te schrijven, was hij de pest goed beu. Als kind van de 16e eeuw had hij al verschillende uitbraken meegemaakt. In 1564 overleefde baby William een bijzonder vervelende soort die twee derde van de pasgeborenen in zijn geboortestad opeiste. Drie korte jaren voor deze laatste epidemie had de builenpest de Londense bevolking zwaar getroffen.

Nu London’s Globe, net als zijn andere theaters, weer gesloten was vanwege sociale afstand, werd het aan de zelfisolerende toneelschrijver overgelaten om zijn frustraties uit te leven op een nieuwe rol. Het was in deze periode, rond 1605-1606, dat Shakespeare één van de meest succesvolle werken uit zijn carrière schreef.

Opvallend afwezig in King Lear is het woord ‘pest’, dat maar twee keer voorkomt. Er is geen notie van de recente epidemie met zijn hoge dodental en overheidsbeperkingen. In plaats daarvan zoomen we in op persoonlijke triomfen, tragedies en interacties. De verfijnde karakterisering van Shakespeare maakt zijn verhalen immers zo herkenbaar en gedenkwaardig. Zijn werk heeft natuurlijk een diepere betekenis.  King Lear beschouwen betekent de waarde begrijpen van familie, gemeenschap en solidariteit in tijden van crisis. Dit zijn de lessen die we meekrijgen, alleen weten we niet dat we ze op dat moment leren.

Denk klein, niet groot

Er is een les voor ons als communicatoren: wees herkenbaar. De tragedie is dat cijfers en statistieken weken na de pandemie van het coronavirus geleidelijk hun betekenis hebben verloren. Het is niet dat we moe zijn van al die informatie; we kunnen simpelweg niet begrijpen dat infecties oplopen tot honderdduizenden slachtoffers. Waar we ons echter allemaal mee kunnen identificeren, zijn de verhalen. De kleine daden van menselijke vriendelijkheid en solidariteit – de medewerker die boodschappen doet voor de buurman- of vrouw die paramedicus is. En natuurlijk de zeer bestaande persoonlijke tragedies.

Dit is precies hoe onze hersenen werken. Wij mensen zien niet het grote geheel; we hebben moeite om statistische trends en hun bredere impact te begrijpen. Dit gaat verder dan de huidige pandemie. Studies tonen aan dat de gemiddelde persoon worstelt om de klimaatverandering te begrijpen – een zeer reële bedreiging, maar nog steeds grotendeels (voorlopig) ver verwijderd van ons dagelijks leven. Hoe meer we horen over temperatuurstijgingen, rond 2050 en 2100, over de X-miljoen ton afval die nu in onze oceanen drijft, hoe meer we ons hoofd in het zand steken.

De invalshoek verkleinen

Als je contact wilt maken met je publiek en je boodschap wilt laten resoneren, denk dan als een mens. Voor organisaties die proberen te communiceren en hun wijdverbreide belanghebbenden erbij te betrekken, hoeft dit geen strijd te zijn. Bedrijven zijn tenslotte gewoon mensen. Hun acties hebben invloed op levensechte situaties, wat leidt tot persoonlijke tragedies of – hopelijk – verbeteringen. Zeker tijdens het coronavirus moeten we dit niet vergeten; laat collega’s en klanten weten hoe je met mensen omgaat hoe je lokale gemeenschappen helpt. Door alle media heen helpen deze kleine, menselijke details je op te vallen en de mensen te bereiken die je wilt bereiken.

Neem het van Shakespeare aan: woorden kunnen – en moeten – persoonlijke betekenis hebben. Maar het is aan ons om de juiste te kiezen.

Op zoek naar communicatieondersteuning tijdens het coronavirus? Neem vandaag nog contact op met een lid van het Narrative Labs-team.

More tips & insights

By |april 14th, 2020|Tips & insights|Reacties uitgeschakeld voor Houd het menselijk: communicatietips van Shakespeare tijdens het coronavirus
Go to Top