Wat kunnen communicatieprofessionals leren van generaal Patton?

Home/Tips & insights/Wat kunnen communicatieprofessionals leren van generaal Patton?

Wat kunnen communicatieprofessionals leren van generaal Patton?

Hoewel nooit subtiel, begreep de Amerikaanse held uit de Tweede Wereldoorlog zeker hoe belangrijk het is je publiek te kennen …

De toespraak van generaal Patton tot het derde leger kort voor D-Day wordt beschouwd als een van de meest inspirerende toespraken aller tijden. Toch is hij verre van mooi – eerder een harde, grauwe toespraak bedoeld voor soldaten die op het punt staan hun leven te riskeren.

De toespraak begint als volgt:

‘Geen enkele klootzak heeft ooit een oorlog gewonnen door voor zijn land te sterven. Hij won het door de andere arme stomme klootzak te laten sterven voor zijn land. ‘

Sterke opening? Helemaal waar! Patton gaf aan dat dit niet weer een cliché-zware, lyrische roep om militaire actie was. Hij ging door:

‘Ik geef helemaal niks om een man die niet altijd zijn uiterste best doet. Er zijn vierhonderd keurig gemarkeerde graven op Sicilië, allemaal omdat één man tijdens het werk ging slapen. Maar het zijn vijandelijke graven, omdat we de klootzak in slaap vonden voordat zijn officier dat deed. ‘

Hier was de gebruikelijke op angst gebaseerde dreiging op zijn kop gezet. Oorlog is simpel, suggereerde Patton; doden of gedood worden. En dit was bedoeld als volwassen advies over hoe je veilig naar de andere kant kunt komen. Hij vervolgde met: ”

‘Natuurlijk willen we allemaal naar huis. En de kortste weg naar huis is via Berlijn en Tokio. Ik wil geen berichten met ‘Ik houd mijn positie vast’. We gaan constant vooruit en we zijn niet geïnteresseerd in iets anders dan de ballen van de vijand. ‘

Tegen het einde van de toespraak erkent hij zijn eigen reputatie voor hard leiderschap en laat hij zien hoe het levens zal redden.

‘Er zullen klachten zijn dat we onze mensen te hard pushen. Ik geef geen moer om dergelijke klachten. Ik geloof dat een gram zweet een liter bloed zal besparen. Hoe harder we werken, hoe meer vijanden we doden. Hoe meer vijanden we doden, hoe minder doden er onder onze mannen vallen. Harder werken betekent minder slachtoffers. Ik wil dat jullie dat allemaal onthouden. ‘

Na de toespraak ging Pattons Derde Leger met hoge snelheid door Europa – Europa bevrijdend terwijl het een van de laagste gewonden van alle geallieerde strijdkrachten in stand hield.

In een informeel interview over de beroemde toespraak legde Patton uit waarom hij dergelijke taal had gebruikt:

‘Als ik wil dat mijn mannen iets belangrijks onthouden, een boodschap die écht blijft hangen, zeg ik het recht voor zijn raap. Het klinkt misschien niet leuk voor een stel oude dames op een theekransje, maar het helpt mijn soldaten het zich te herinneren. Je kunt geen leger leiden zonder godslastering, maar het moet welbespraakte godslastering zijn. Een leger zonder godslastering kan zich niet eens een weg banen uit een met pis doordrenkte papieren zak. ‘

Bovenal begreep Patton zijn mannen – hun hoop, behoeften en motivaties – en hij paste zijn taal en toon aan. Patton begreep dat, hoewel de toespraak gewone mensen in een comfortabele alledaagse omgeving zou kunnen beledigen, het iets teweeg zou brengen in een groep van twintigers die te maken zouden krijgen met een strijd op leven of dood om Europa te bevrijden. Patton begreep wat veel communicatieprofessionals zouden moeten onthouden: dat je je publiek altijd goed moet kennen.

More tips & insights

By |mei 5th, 2020|Tips & insights|Reacties uitgeschakeld voor Wat kunnen communicatieprofessionals leren van generaal Patton?
Go to Top