Is je schrijfstijl moeilijker te lezen dan Harry Potter?

Home/Tips & insights/Is je schrijfstijl moeilijker te lezen dan Harry Potter?

Is je schrijfstijl moeilijker te lezen dan Harry Potter?

Een slechte leesbaarheid veroorzaakt meer dan alleen verwarring.

In een groot aantal bedrijfstakken heeft de communicatie op dit moment een leesbaarheidscrisis. Uit een VisibleThread-onderzoek bleek dat veel bankwebsites en essentiële informatiedocumenten onleesbaar zijn voor de gemiddelde consument. Zelfs de best presterende banken haalden amper de aanbevolen leesbaarheidsscore van 50 – gelijk aan het leesniveau van een gemiddelde 13-jarige.

De boekenreeks van Harry Potter en zelfs Moby Dick uit 1851 scoorden hoger op leesbaarheid. En dat was alleen voor de best communicerende banken – slecht presterende banken scoorden op dezelfde manier als een academische artikel over schaken.

Transparantie is vertrouwen

Voor banken en andere organisaties in de technische industrie is het duidelijk houden van communicatie zeker een uitdaging, maar het is de moeite waard om het goed te doen. Onleesbare inhoud brengt je klanten niet alleen in verwarring, het vermindert hun vertrouwen en loyaliteit: als ze jouw inhoud niet kunnen begrijpen, zullen ze denken dat jouw organisatie niet transparant is. Bovendien schaadt moeilijk leesbare inhoud de SEO-prestaties. Dus, hoe kunnen deze bedrijven duidelijker schrijven?

Het hoeft niet moeilijk te zijn. De studie beoordeelde de leesbaarheid op basis van kenmerken zoals gemiddelde zinslengte, woordkeuze, toon en gemiddeld aantal lettergrepen per woord. Een kleine aanpassing hiervan kan een groot verschil maken. Hier zijn onze snelle tips voor het maken van consumentvriendelijke inhoud:

  • Verkort zinnen. Om te voorkomen dat je jouw lezers kwijtraakt, splits complexe zinnen in afzonderlijke ideeën. 25 woorden is een goede richtlijn als maximale lengte. En, als je een langere zin moet gebruiken, geef lezers een wegwijzer met leestekens.
  • Verwijder onnodige woorden. Zinnen met veel woorden vertragen het lezen – als je hetzelfde in minder woorden kunt zeggen, doe dat dan. Met name bijwoorden zijn vaak niet nodig, omdat ze meestal een goedkeurende mening overbrengen.
  • Kies eenvoudige woorden. Moet je echt ‘ openbaren’ zeggen of werkt ‘vertellen’ ook? Een duidelijke vocabulaire is vooral belangrijk voor werkwoorden, die vaak een groot deel van de betekenis van een zin bevatten.
  • Leg technische termen Bedrijven moeten soms verwijzen naar technische concepten, die vaak worden afgekort. Maar algemeen erkende termen en afkortingen binnen de sector zijn misschien niet bekend bij consumenten. Overweeg daarom om een korte uitleg voor technische termen te geven en schrijf afkortingen volledig uit wanneer ze voor het eerst worden gebruikt.
  • Vermijd een passieve toon. Bijna 90% van de banken in de VisibleThread-studie gebruikte de passieve toon veel te vaak. Dit genereert zwakkere werkwoorden, creëert dubbelzinnigheid (wie voltooit de actie?), en heeft typisch meer woorden. Overschakelen naar actieve werkwoorden vergroot de transparantie en versterkt je boodschap.

Vraag jezelf vooral af of een redelijk intelligent persoon zonder achtergrond in jouw branche je artikel kan begrijpen. Dan is de kans groot dat je op de goede weg bent!

Bij Narrative Labs hechten we veel waarde aan leesbaarheid en transparantie. Neem gerust contact met ons op om te bespreken hoe we je kunnen ondersteunen.

More tips & insights

By |juni 19th, 2020|Tips & insights|Reacties uitgeschakeld voor Is je schrijfstijl moeilijker te lezen dan Harry Potter?
Go to Top