Waarom inhoud in een langere vorm weer terug is…

Home/Tips & insights/Waarom inhoud in een langere vorm weer terug is…

Waarom inhoud in een langere vorm weer terug is…

Het gebruik van grotere woordaantallen is weer populair bij marketeers en lezers – en wij hopen dat dit nog lang zal aanhouden!

De samenleving streeft erna om de wereld om ons heen te verkleinen. Het begon allemaal in de jaren 50 met de microchip en in de loop van de decennia heeft de trend een enorme vlucht genomen met compact discs, nanobot-technologie en een heel assortiment mini-apparatuur. Hetzelfde gebeurde in de mediawereld, waar informatie nu wordt gestroomlijnd voor onze steeds kleiner wordende aandachtspan via Twitter-feeds en persberichten.

Ook bedrijfscommunicatie volgde. Nadat de blog begin jaren negentig op onze schermen explodeerde, ontwikkelden content strategen een plotselinge hunkering naar hapklare artikelen van 250 – 600 woorden. Maar smaken veranderen, en in de afgelopen jaren hebben langere artikelen – met woordenaantallen van 1200 of meer – een comeback gemaakt. Hier zijn enkele belangrijke redenen waarom:

Het gaat vooral om de details

Informatie verzamelen is niet hetzelfde als leren, en hoewel het soms gunstig is om je nieuws in kleine hapklare brokken te krijgen, vinden de meeste mensen het nog steeds leuk om zelf zaken te ontdekken – in plaats van precies te worden verteld wat ze moeten weten.

Anders gezegd, je komt meer te weten over een onderwerp uit een goed onderzocht langer artikel dan drie of vier oppervlakkige stukken die allemaal hetzelfde zeggen. Dit wordt ondersteund door analyse van het toonaangevende contentplatform Medium, dat schat dat de ideale lengte voor een artikel zeven minuten leestijd is, of ongeveer 1600 woorden.

Lezers geven de voorkeur aan langere stukken

Blogs kunnen er geweldig uitzien om een website te vullen en kunnen een bedrijf helpen een online aanwezigheid op te bouwen. Maar zelfs de meest bekwame schrijvers zullen moeite hebben een onderwerp tot zijn recht te laten komen in minder dan 600 woorden, waardoor de lezer op zoek moet naar meer informatie. Het risico is dat velen naar verschillende providers zullen gaan om het materiaal te vinden dat ze nodig hebben.

In de verkoop is een hoofdregel je klanten alles op één plek te geven; doe dit en ze blijven. Dat is immers de reden waarom supermarkten bestaan.

Het is leuker om zelf uit te zoeken wat je wilt kopen, toch?

Kennisleiderschap is de laatste jaren een belangrijke communicatiestrategie geworden, en met goede reden. Weinigen van ons houden van een ‘harde verkoop’, maar we zijn misschien wel bereid om met een bedrijf in zee te gaan als we het gevoel hebben dat we er iets voor terugkrijgen – dat wil zeggen waardevolle, objectieve inhoud.

Naast langere webartikelen, kan langere inhoud verschillende andere vormen aannemen: denk aan witboeken (of geel), casestudy’s en op-eds. In elk geval is de sleutel je lezers zelf te laten denken; als ze het leuk vinden wat ze zien, pakken ze waarschijnlijk de telefoon.

Google beloont lengte

De tijd dat bedrijven hun SEO-ranglijst verbeteren door stukken tekst te vullen met zoekwoorden, is voorbij. De meeste langere artikelen scoren nu zelfs hoger op Google, waarbij de zoekmachine-gigant prioriteit geeft aan ‘content-rijke’ artikelen die kwalitatief hoogstaand geschreven zijn. Hoewel we nooit adviseren om alleen content te produceren om je zoekresultaten te manipuleren, kan het nooit kwaad om zichtbaar te zijn.

Bovenal is het tijd om van het idee af te stappen dat langer saaier betekent. Een goed geschreven, langere tekst levert gedetailleerde, nuttige en boeiende inzichten, en kan je helpen jouw bedrijf te positioneren als een sectorleider – dus waarom zou je niet wat extra’s toevoegen aan je inhoudskalender?

Neem vandaag nog contact op om te bespreken hoe het Narrative Labs-team je kan ondersteunen met je Engelstalige contentbehoeften.

More tips & insights

By |juli 14th, 2020|Tips & insights|Reacties uitgeschakeld voor Waarom inhoud in een langere vorm weer terug is…
Go to Top